Středopravá vláda Motoristů s ANO by byla pro tuto zemi vítězstvím. Spolupráce s SPD či Stačilo! je pro mě nepřijatelná, řekl v rozhovoru pro Právo pražský lídr Motoristů a bývalý poslanec za ODS Boris Šťastný. Jedním z programových bodů strany bude také zavedení nadstandardů ve zdravotnictví a možnost si jejich zaplacení odečíst z daní.
• Kandidujete jako lídr v Praze. Chcete být ministr?
Kandiduji do Sněmovny, protože mě to baví a chci věci měnit k lepšímu. Jsem přesvědčený, že to má smysl, ale není to jediný smysl mého života. Zažil jsem ve Sněmovně dvě volební období (za ODS – pozn. red.) a nové straně tak nabízím své zkušenosti. K tomu se desetiletí věnuji zdravotní a sociální péči, v této oblasti jsem připraven na jakoukoliv pozici po volbách. Ale řešit v této chvíli mé osobní ambice je předčasné.
• Vy Motoristé tvrdíte, že chcete vzkřísit pravici. Je tedy pro vás hnutí ANO vhodným partnerem? Zatím jde do voleb spíš s levicovými tématy…
Motoristé jsou jedinou autentickou pravicovou stranou, která má šanci se do příští Sněmovny probojovat. Díváme se na situaci realisticky. Domníváme se, že následující volby vyhraje ANO. Pak dojde k počítání hlasů. Pokud ANO bude usilovat o většinovou vládu, tak se bude rozhodovat, jestli půjde s komunisty, případně s další levicí, nebo s Motoristy. Středopravá vláda by byla pro tuto zemi vítězstvím.
• Ale máte s hnutím ANO vůbec nějaké programové průsečíky?
S ANO se shodneme na tom, že musí skončit neschopná vláda Petra Fialy, která tuto zemi zásadním způsobem zadlužila. Lidem zdražila základní životní potřeby, energie, potraviny. V Česku se nežije tak jako dřív, země strádá. V tom se shodujeme. A shodneme se i v řadě dalších témat: zahraniční politice, potřebě nízkých daní, odstraňování regulací státu, efektivním řízení… Určitě se dokážeme potkat i v oblasti zdravotnictví. Pokládám hnutí ANO za středovou stranu. Najdete v něm i politiky, kteří se řadí spíš doprava, například pražského lídra Karla Havlíčka nebo poslance Patrika Nachera. Musíme hledat průsečíky, ale zároveň platí, že nechceme uhýbat ze svého programu. I proto jdou Motoristé do voleb samostatně, a ne jako nějaký koaliční kočkopes.
• Ve dvojici s ANO byste zatím podle průzkumů neměli většinu. Je pro vás jako třetí do koalice přijatelné Stačilo! či SPD? Co říkáte na jejich snahu vyvést Českou republiku z Evropské unie a NATO?
Taková konstrukce je pro mne nepřijatelná. Musíme získat ve volbách takovou podporu voličů, aby ani takové teoretické úvahy nemohly vzejít.
• V ODS jste za vlády Petra Nečase působil jako expert na zdravotnictví. Hájil jste mimo jiné zavádění tzv. nadstandardů, tedy lepší péči za úhradu. Teď s návrhem přišla Fialova vláda, ale neuspěla. Co vy na to?
Listina základních práv a svobod garantuje právo občanů na bezplatnou zdravotní péči a zdravotní pomůcky na základě zdravotního pojištění za podmínek stanovených zákonem. Už dnes existuje řada výkonů, zdravotnických prostředků či léků, které pacient musí částečně či zcela uhradit. Nechceme, aby docházelo k zásadnímu rozšíření hrazené péče, ale možnost zaplatit si pouze rozdíl mezi úhradou pojišťovny a cenou (zdravotního úkonu – pozn. red.) je cesta správná. Bohužel tato neschopná vláda to nedokázala zařídit.
Teď návrh předložila v chybném znění ve formě poslaneckého pozměňovacího návrhu pár měsíců před volbami. Nadstandardy jsou však jen špička ledovce. Ministr Válek předá příští vládě ministerstvo a vůbec celé zdravotnictví ve stavu, že pokud něco neuděláme, tak se systém dostane do výrazného deficitu a sesype. Tento problém budeme muset vyřešit jako první.
• Pokud se budou Motoristé podílet na příští vládě, budete chtít nadstandardy prosadit?
Bude to součástí našeho programu. Také si přejeme, aby se platba za nehrazené nebo částečně hrazené zdravotní služby stala alespoň zčásti daňově odečitatelnou položkou. Protože investice do zdraví je jedna z nejlepších investic. Ale zásadní úpravou musí být komplexní změna systému zdravotního pojištění. Aby dál existovalo povinné nominální pojištění garantující bezplatnou péči v současném rozsahu a vedle toho by si občan mohl vybírat z doplňkových pojistných plánů, které by mohly třeba zahrnovat i krytí dosud nehrazené péče. Tím vznikne skutečná soutěž zdravotních pojišťoven. Současně bych rád zavedl slevy či bonusy z pojištění, aby člověk, který se účastní preventivních programů, pocítil výhodu.
• Se zdravím, respektive s dožitím ve zdraví souvisí i hranice odchodu do důchodu. Měl by se zastropovat zpět na hranici 65 let?
Jsem přesvědčený, že věk odchodu do důchodu má zůstat na 65 letech. Hlavní důvod je odborná znalost reality, kdy lidé se sice dožívají vyššího věku, ale nedožívají se ho ve zdraví. Češi trpí ve vyšším věku řadou chronických onemocnění.
• Nejvýraznější tváří vaší strany je Filip Turek. Co říkáte na jeho rychlou jízdu po dálnici? Připadá vám v pořádku, že europoslanec a kandidát na ministra kašle na předpisy?
Říkám upřímně, že jestli něco nesnáším, tak moralizování. Rozumím, že europoslankyně Danuše Nerudová nesnáší auta, zvláště ta, co mají spalovací motor. Možná i proto, aby zastínila kauzu STAN Dozimetr, rozpoutala tuto mediální vřavu.
Ale my Motoristé jsme jiní. Musím říct, že jsem byl překvapený, že takový veterán z roku 1991 dokáže jet tak rychle. Já mám nové auto stejného typu a značky a domnívám se, že takhle rychle mi ani nejede. Nejspíš proto, že mi pod kapotu pod tlakem evropských předpisů vecpali hybrida.
• Takže podle vás je bezpečné jezdit za plného provozu po dálnici ve veteránovi rychlostí přes 200 kilometrů?
Narodil jsem se jako lékař, ne jako automobilový závodník. Sám jezdím podobně jako ten doktor z Vesničko má, středisková. Já se při jízdě kochám. Takové rychlosti nedosahuju.
• Když se politik nachytá při porušování předpisů, neměl by přiznat chybu a omluvit se? A ne kopat do ostatních a řešit poslankyni Nerudovou?
Nemám pocit, že by Filip Turek kopal do ostatních. Celou věc vysvětluje. Já k tomu nemám co dál říct.
Boris Šťastný
Narodil se 8. dubna 1970. Vystudoval 1. lékařskou fakultu Univerzity Karlovy v Praze. V roce 2015 založil síť ústavů pečujících o seniory a nemocné s Alzheimerovou chorobou v České republice. V minulosti působil jako poradce bývalého prezidenta Václava Klause, v letech 2006 až 2013 byl zvolen poslanecm za ODS. Do politiky se vrátil v roce 2024, kdy za koalici Motoristů s ANO neúspěšně kandidoval do Senátu.
Zdroj: Deník Právo