Zrušíme většinu radarů. Obce jen kasírují, říká pražský lídr Motoristů Boris Šťastný
Po kauze zběsilé jízdy svého čestného prezidenta Filipa Turka vyrukovali Motoristé s návrhem, že po volbách prosadí na dálnicích plošné zvýšení maximální povolené rychlosti na 160 km/h. A jen u toho nemá zůstat. Podle pražského lídra Borise Šťastného se zasadí i o hromadné rušení takzvaných stacionárních radarů ve správě radnic.
„Pokládám za zvrhlé, že existují města jako Říčany, kde je 66 radarů měřících rychlost, jejichž hlavním smyslem je přinést desítky milionů do městské pokladny. My jsme pro zásadní rušení těchto kamer s tím, že by se mělo velmi pečlivě zvažovat, kde mají zůstat,“ říká v rozhovoru pro MF DNES Šťastný.
Voličům bývalé ODS – záměrně říkám bývalé, protože ODS už v té podobě, jakou jsem znal, neexistuje.
Nemůžeme začít jinak než kauzou Filipa Turka a jeho rychlé jízdy na dálnici. Je v pořádku, aby váš čestný prezident porušoval předpisy a ještě se tím chlubil na sociálních sítích?
Já se narodil jako lékař, ne jako automobilový závodník. Sám jezdím spíše jako doktor Skružný alias Rudolf Hrušínský z Vesničko má středisková. Při jízdě se tedy spíše kochám a Turkovy rychlosti sám nedosahuji. Filip Turek je fenomén a rebel, který má nejen hranatý obličej, ale na hraně se i jako většina výjimečných lidí občas také pohybuje. A to je právě tento případ. Na druhou stranu je to velice inteligentní muž a perspektivní politik s potenciálem mnohé změnit a já ručím za to, že v politice toho ještě mnoho pozitivního udělá. A té ručičce na tachometru jeho veteránu se už jen společně zasmějeme.
Sám se při jízdě spíše kocháte, ale právě před takovými řidiči Filip Turek přece varuje, když říká, že je bezpečnější jet suverénně 200 km/h než se za volantem bát při 130 km/h?
To je pravda. Já ale oceňuji, že si uvědomil, že drtivá většina z nás na rozdíl od něj nikdy nebyla pilotem závodní formule a od vzniku té velikonoční kauzy všechny nabádá k bezpečné jízdě. A k takovému apelu se chci přidat. Za 40 let, co mám řidičák, jsem řídil lecjaká silná auta a motorky, ale nemám jediný trestný bod a při řízení používám orgán, který se jmenuje mozek.
Váš předseda Petr Macinka v reakci na kauzu řekl, že budete prosazovat plošné zvýšení rychlosti na dálnicích na 160 km/h. Nemáte s tím jako lékař problém, když na to podle dopravních expertů nejsou v Česku podmínky a přinese to více nehod?
To nemá s medicínou pranic společného. Minimálně ty nové dálnice jsou konstruované na daleko vyšší rychlosti, než jsme tomu byli zvyklí v minulosti. Stejně tak se posunula technologie v automobilech, které mají spoustu bezpečnostních prvků, z nichž nám řadu z nich vnutila Evropská unie. Motoristé chtějí, aby byl limit zvýšen plošně, ale tam, kde by to dopravní situace a bezpečnost provozu neunesla, tak aby byla rychlost naopak snižována například i s využitím digitálního variabilního značení.
Teď se bude na vybraném úseku D3 testovat limit 150 km/h. Jak jste vlastně na rychlost 160 km/h přišli?
My jsme se nad tím zamýšleli už daleko dřív, než vznikla tato kauza. Dlouhodobě diskutujeme nejen o rychlosti, ale i o měření rychlosti, což pokládám také za zásadní věc.
V čem konkrétně?
Pokládám za zvrhlé, že tu existují města jako Říčany a okolní obce, kde je 66 kamerových radarů měřících rychlost, jejichž hlavním smyslem je přinést desítky milionů do městské pokladny. My jsme pro zásadní rušení těchto rychlostních kamer s tím, že by se mělo velmi pečlivě zvažovat, kde mají zůstat. Určitě třeba u škol, sportovišť a tam, kde je vedle snížené rychlosti ještě jiný bezpečnostní prvek, třeba retardér. Plus ještě na nějakých vybraných velice rizikových úsecích. Tam to dává smysl, ale jinak má rychlost měřit státní policie. Ještě si pamatuji na rok 2001, kdy to ve Sněmovně změnili a dali tuto pravomoc i městské policii, a to byla velká chyba. Státní policie má na místě zastavit řidiče, dát mu pokutu a případně odebrat body. Ten trest by měl být okamžitý. Takhle to v případě kamer stejně většina řidičů obejde, protože zaplatí pokutu provozovatel vozidla a nemá to ten efekt. Tedy kromě toho, že tahají lidem peníze z kapes.
To jsme ale zase u bezpečnosti. Pokud tam ten radar nebude, tak to řidiče, kteří jezdí místem častěji, nebude nutit zpomalit a budou přece jezdit rychleji?
Znovu opakuji, kamerové radary bez obsluhy by měly být pouze tam, kde je k tomu skutečný důvod. A z mé letité zkušenosti, kdy najezdím desítky tisíc kilometrů ročně, tak jsou radary mnohdy v místech, kde obec chce řidiče pouze nachytat a zkasírovat. Nikoliv tam, kde je to nezbytné.
Ještě zůstaneme u Filipa Turka. Bude za vás nakonec kandidovat do Sněmovny?
Je to na něm. Není to jednoduché rozhodnutí, má velkou zodpovědnost vůči svým voličům a práci, kterou v europarlamentu odvádí. My si samozřejmě přejeme, aby kandidoval, protože jsme přesvědčeni, že by v české politice dokázal spoustu věcí změnit.
Nebojíte se, že když nebude kandidovat, tak se Motoristé nedostanou přes pět procent?
To je hypotetická otázka.
To sice ano, ale on je bezesporu vaší nejviditelnější tváří.
Je to hypotetické, ale Filip Turek bude jako čestný prezident Motoristů v každém případě tváří kampaně. A teď se pouze rozhoduje, zda bude či nebude kandidovat. Já bych si přál, aby kandidoval.
Ptáme se i proto, že Motoristé na rozdíl od ostatních stran zatím představili pouze několik lídrů. Vlastně se v současnosti ví pouze o Petru Macinkovi, Matěji Gregorovi, Renatě Vesecké a vás. Kdy ukážete zbytek?
Máme strategii, že někdy je lepší věci neurychlovat. Voliče chceme s našimi lídry a programovými body seznámit postupně. Proto jsme to neudělali žádnou hromadnou akcí, jako to udělali ostatní. Lídry budeme představovat postupně a budou navázáni na programové body, které budou hájit.
Vy budete jako lídr v Praze. Vaší soupeřkou bude třeba lídryně SPOLU a ministryně obrany Jana Černochová . S tou se dobře znáte ze společných let v ODS. Jaká to bude soupeřka?
Jany Černochové si vážím. Koncem devadesátých let jsme prakticky současně vstupovali k občanským demokratům. Na druhou stranu, ona už nyní reprezentuje ODS, která opustila své někdejší pravicové pozice. Tu ODS, která místo boje za svobodu a kapitalismus deklarovala širokou ideovou shodu s radikálními levicovými Piráty a nekriticky prounijními TOP 09 a Starosty. V tomto ohledu pokládám za nevyhnutelné zastavit zničující politiku současné nekompetentní vlády. Inflace znehodnotila lidem úspory, zdražila energie, potraviny i základní životní jistoty včetně léků. Lhali občanům, že nebudou zvyšovat daně, přesto je zvyšují a každoročně zemi astronomicky zadlužují.
Když už jmenujete, co ODS udělala za poslední léta špatně, čím chcete její zklamané voliče, na které cílíte, oslovit vy?
Jsme jedinou autentickou pravicovou stranou, která má šanci se v podzimních volbách probojovat do Sněmovny. Voličům bývalé ODS – záměrně říkám bývalé, protože ODS už v té podobě, jakou jsem znal, neexistuje, existuje už jen SPOLU – nabízíme to, co u ODS ztratili. To znamená skutečně autentickou pravicovou politiku, nezadlužený stát, vyrovnané rozpočty, nízké daně, svobodu a prosperitu země.
Kolik máte vlastně na kampaň připraveno peněz?
Dáme do ní tolik, kolik se nám podaří získat od dárců. Jsme malá strana a jako neparlamentní především nemáme ani korunu ze státního rozpočtu. Musíme se soustředit na dary a členské příspěvky. Předpokládám, že na kampaň půjdou nižší desítky milionů korun.
Kolik jste vy sám dal Motoristům?
V minulém roce jsem poskytl sponzorský dar ve výši přibližně 2,5 milionu korun. Souviselo to se senátní kampaní. Letos to určitě bude zhruba stejně.
U Motoristů máte na starosti zejména oblast zdravotnictví a netajíte se tím, že chcete prosazovat nadstandardy. Jak byste si je představoval?
U nadstandardů je potřeba si nejprve uvědomit, že už v současné době si občané částečně připlácejí za zdravotní péči, třeba u zubaře, za lepší sádru či oční čočky. Motoristé respektují dosavadní nárok občana na plně hrazenou zdravotní péči na základě veřejného zdravotního pojištění. Pokud se budeme podílet na příští vládě, tak toto zůstane. A například u dětí a seniorů chceme rozsah hrazené péče ještě rozšířit. U dětí například příplatkem na fixní rovnátka, u seniorů zase u zubních náhrad. Také zachováme stávající strop doplatků na léky.
A ohledně nadstandardů?
Chceme umožnit legální úhradu platby nadstandardů jako rozdílu mezi úhradou od pojišťovny a cenou poskytnuté zdravotní služby či zdravotnického prostředku. Vždy musí být zachována i plně hrazená varianta. Platba za tyto příplatky by měla být také daňově zvýhodněna, to znamená být odečitatelnou položkou ze základu daně nebo přímo daňově uznatelným nákladem.
Bavíme se o nadstandardech, ale pokud byste byli ve vládě s ANO Andreje Babiše, tak asi s tímto návrhem narazíte. I v takovém případě jej budete zkoušet prosazovat?
Ale ty platby vlastně dneska už jsou. Andrej Babiš ve své knize O čem sním, když náhodou spím hovořil v roce 2017 odlišně (nadstandardy bral jako pozitivní věc – pozn. red.) . Čili já si počkám na budoucí uspořádání Sněmovny a budu hledat podporu pro to, aby lidé nemuseli platit plnou cenu za výkony, které jsou již dnes hrazeny ze systému zdravotního pojištění, ale mohli si zaplatit jenom rozdíl. Pro to budu hledat politickou podporu. Nadstandardy jsou ale jen špičkou ledovce. Zásadní úpravou pro udržitelnost, kvalitu a dostupnost našeho zdravotnického systému musí být komplexní změna systému zdravotního pojištění.
To myslíte jak?
Aby existovalo povinné pojištění garantující plně hrazenou péči v současném, zdůrazňuji, v současném rozsahu a vedle toho si občan mohl vybírat z doplňkových pojistných plánů, případně i připojištění, které by mohly zahrnovat i krytí nehrazené nebo částečně hrazené péče. To znamená, aby vznikla reálná soutěž mezi pojišťovnami o klienta a možnost, aby si zdravotní pojišťovny také mohly nasmlouvávat zdravotní péči s jednotlivými poskytovateli v různém rozsahu. Aby v systému došlo k zvýšení efektivity a zvýšení nabídky, stejně tak jako zlepšení kvality a dostupnosti péče.
Máte ambici být příští ministr zdravotnictví?
Po volbách jsem připraven na jakoukoliv pozici, ale řešit v tuto chvíli ambice je předčasné.
Zdroj: Idnes.cz